Наша история

На протяжении последних 100 лет нами движет страсть к инновациям и желание постоянно совершенствоваться во всем. Партнерские отношения с вами, нашими клиентами, всегда вдохновляли нас на то, чтобы превзойти все ваши ожидания.

И как семейная компания, мы считаем важным вносить свой вклад в создание будущего, выходящего за рамки экономических отношений. Вот почему мы взяли на себя четкие обязательства на уже прошедшие 100 лет и будем верны нашим принципам в будущие столетия. Для фермеров и поставщиков, с которыми мы работаем, сотрудников ПУРАТОС, сообществ, в которых мы живем и для которых мы ведем свою деятельность, нашего продуктового наследия, для здоровья и благополучия людей по всему миру и, что не менее важно, для планеты Земля.

Спасибо за пройденные 100 лет и давайте вместе создавать будущее.

Пусть магия ПУРАТОС продолжается!

Puratos started in a garage

1919

 

Компания ПУРАТОС была основана в Брюсселе (Бельгия) в тот момент, когда Анри Грот решил создавать, производить и продавать сырье для пекарей и кондитеров. Вопреки распространенному мнению первые продукты были предназначены не для пекарей, а для кондитеров и производителей мороженого. В 1920 году он объединился со своим сыном, и они первоначально работали под именем Henri Groot & Fils, но позже компания получила название Puratos, которое продолжает нести их наследие и по сей день.

Узнайте о нашей компании столетие спустя в цифрах и фактах.

Инновации заложены в нашей ДНК

1920-е

 

С самого начала Анри Грот и его сын инвестировали в разработки и инновации. Постоянный поиск новых продуктов стал частью нашей ДНК. Первый патент компании был на разрыхлитель на основе пчелиного мёда.

Так появился Pura Malté. Изготовленный из смеси поджаренных зародышей пшеницы, солода и отрубей, этот вкусный хлеб был весьма оригинальным в то время. Зародыши пшеницы были обработаны в машине, изобретенной профессором Пикардом, известным своими рекордными полетами на воздушном шаре, наполненным гелием, и изобретением батискафа – своего рода беспилотной подводной лодки. Хлеб отличали высокие полезные свойства. Эти преимущества были подчеркнуты лозунгом «Сохраните свое здоровье с Pura-Malté!». Также для более привлекательного вида хлеба использовали необычную овальную форму при выпечке, а также специальную упаковку. Сегодня она воспринимается нами как должное, но в те времена такая упаковка была чем-то особенным!

ПУРАТОС по сей день продолжает вкладывать значительные средства в разработки и инновации.

Pura-Malté
Здоровое питание всегда было главным приоритетом

30-e

 

Как название торговой марки Puratos впервые было использован в 1930-х годах. К тому времени в ассортименте молодой компании было уде более 36 позиций. После огромного успеха Pura-Malté были продолжены исследования полезных хлебов. Так были созданы Germo Blè – вид хлеба с высоким содержанием витаминов – и Pan'Or – хлебная смесь для тех, кто соблюдает диету.

Люди во всем мире стремятся вести здоровый образ жизни для увеличения продолжительности жизни, а также чтобы иметь возможность дольше наслаждаться хорошими вещами и жить в лучшем мире. Поэтому они уделяют пристальное внимание качеству и составу той пищи, которую едят. Вот почему в ПУРАТОС мы стремимся к инновациям, чтобы предлагать решения в области здорового питания на каждый день.

Больше здоровья, больше счастья!

DonaldDuck
Голуби спасли компанию

40-е

 

Война нанесла удар по всем сферам жизни и в послевоенные годы производство жиров, сахара и другого сырья было сильно ограничено. Это были важные составляющие продуктов, и поэтому ПУРАТОС понес катастрофические финансовые убытки, и все наши сотрудники получили письмо с уведомлением о сокращении. Однако руководство компании искала пути выхода из ситуации, чтобы не допустить краха компании.

В 1949 году голубиные бега были очень популярным времяпрепровождением, особенно среди клиентов компании, производящих хлеб. Случайно было обнаружено, что голуби, питавшиеся хлебом Pura-Malté, выглядели намного здоровее и лучше летали. Поэтому руководство ПУРАТОС по вечерам посещали клубы любителей голубиных бегов, чтобы убедить их членов в том, что продукты ПУРАТОС сделают чемпионами их пернатых друзей. Деревня за деревней, город за городом, благодаря этим визитам начали поступать заказы. 

ПУРАТОС смог преодолеть кризис и снова начал процветать, сделав невероятный рывок в суровые послевоенные годы!

Pigeons
Первый комплексный хлебопекарный улучшитель и сервис для клиентов

50-е

 

Искусство выпечки – непростое дело. Многие факторы влияют на конечный результат: окружающая среда и температура могут повлиять на готовое изделие; мука из нового урожая может отличаться от прежней; дрожжи могут быть не активными, а разное оборудование может по-разному выпекать один и тот же хлеб.

В 1953 году мы выпустили Т500 – первый в мире комплексный улучшитель для хлеба, включающий жир, эмульгатор, сахар и витамин С. Первый демонстратор ПУРАТОС отправился в путешествие по Европе, чтобы познакомить пекарей с этим новым чудом. Также был выпущен периодический журнал для более доступной подачи информации. Мы разработали технологическое руководство и учебные пособия и даже организовали «горячую линию», чтобы отвечать на вопросы наших клиентов.

В настоящее время в арсенале ПУРАТОС глобальная сеть Инновационных Центров и высоко профессиональная команда технологов, которые помогут вам по всем вопросам хлебопекарного, кондитерского и шоколадного направлений.

T500
Новая штаб-квартира в Бельгии и второе поколение

60-е

 

В 1960-х годах мы открыли нашу новую штаб-квартиру в Грот-Бейгардан, на окраине Брюсселя, Бельгия, где она находится и по сей день. На этом этапе нашего путешествия второе поколение семьи ПУРАТОС начало присоединяться к компании. Вскоре они открыли новую эру интернационализации, представляя новые инновационные продукты и еще больше расширяя наш ассортимент.

PuratosGrootBijgaarden
The next level of bread improvement

70's

 

By the mid-1970s, twenty years after the invention of the revolutionary T500, the competition had finally caught up with Puratos — at least from a technical point of view. If Puratos wanted to stand out from the rest again, the laboratory would have to come up with something fresh and unseen.

In 1975, S500 saw the light. Thanks to S500, Puratos could gradually open up new markets such as the Americas, Africa, the Middle East and Asia. It has since grown into a major product for the group with more than 100 formulas, adapted to local needs around the globe. S500 is now sold somewhere in the world every 80 seconds.

S500
The start of Belcolade, the real Belgian chocolate

80's

 

In the 1980s, one after the other major flagship chocolate companies in Belgium was bought up by foreign groups. The country risked losing a part of its national heritage. At the same time, for a company that focused on a complete portfolio for bakers and pastry makers, chocolate was a missing link. So Puratos decided to launch Belcolade.

For chocolate, taste is what makes the difference. Therefore, Puratos wanted full control over all ingredients and the process, which also implied sourcing the beans. The origin, the way the beans are treated, the fermentation, the drying process and the recipe all play a critical role in the creation of the best tasting chocolate.

Belcolade’s explorers travel the globe looking for cocoa beans with very different and unique characteristics. For more information on Belcolade, visit www.belcolade.com

Belcolade
Mastering the full production process

90's

 

By the end of this decade, Puratos is the only company in the sector that produces in-house all necessary building blocks for a high-performance improver or bread mix.

It’s also then, that we launched our sourdough range under the name Sapore. As this is an anagram of “operas”, all Sapore products get the name of an opera like Traviata, Norma, Oracolo and many more.

Discover our current range of improvers and sourdoughs.

SaporeTraviata
The launch of O-tentic and the further expansion of our product portfolio

2000's

 

By using the very latest fermentation technology, Puratos created O-tentic. A product that allows bakers to easily create breads with a unique aroma profile and authentic character. And that with just 4 ingredients: flour, water, salt and O-tentic.

In 2004 Puratos acquired PatisFrance, the leading French national distributor and a manufacturer specialized in processing fresh fruits and nuts. Together with the launch of other now products like Harmony Sublimo, Cryst-o-fil, Ambiante and Acti-fresh, it allowed Puratos to further extend its product portfolio for bakers, patissiers and chocolatiers.

Otentic
Taste Tomorrow, the first global consumer survey for bakery, patisserie and chocolate

2011

 

Customer support has been in the DNA of the company since the early days. As the world is continuously changing, it is critical for our customers to anticipate what will come next. That is why, at the end of 2011, Puratos traveled around the world for the first time to gather data from consumers about their perceptions and behavior regarding bread, pastry, patisserie and chocolate. It resulted in our unique Taste Tomorrow survey, which provides in-depth insights into global and local consumer attitudes and choices. Tracking the evolution of trends and unveiling new ones.

Discover more about our latest Taste Tomorrow survey.

TasteTomorrow
Launch of our Sensobus, a fully equipped sensory analysis lab on wheels

2012

 

Taste is a key criteria for consumers when they buy bakery, pastry, patisserie and chocolate. But how can we help our customers to create the best tasting finished goods? By going to the consumer and asking him of course!

That is why in 2012 the Sensobus was launched. It is a unique and fully-equipped sensory analysis lab on wheels that can travel to where consumers shop for food and welcome up to 300 people a day.

Since then, a full range of mobile consumer sensory analysis solutions are available across the globe. It is traditional research done in a contemporary way.

Find out more about our Sensobus solutions today.

Sensobus
Opening of our unique Sourdough Library

2013

 

Passionate about sourdough for years, we are convinced that The Future of Bread Lies in its Past. We are excited to share this understanding of fermentation with our clients and help them create tasteful and high-quality breads, just like in the good old days.

Puratos decided to protect the wonderful diversity of bread from all around the world. We gather sourdoughs from various regions and preserve them in a specially constructed “Sourdough Library” in the east of Belgium. Here, we are currently preserving over one hundred and twenty sourdoughs from around the world, and are thus playing a key role in maintaining the biodiversity and heritage of bread.

Discover our unique sourdough library.

SourdoughLibrary
Opening of the first Bakery School in Mumbai, India

2014

 

When Puratos started operating in India, we noticed many children on the streets. They were youngsters with little hope for the future. Their parents earned minimal wages and had no possibility of investing in their children’s education. At the same time, we became aware of the challenge we faced in finding qualified technical advisors, whilst our customers faced serious shortages of skilled bakers, patissiers and chocolatiers.

In order to help those who are less fortunate and teach them the skills they need to work in our industry, we decided to open a bakery school. The courses have been designed to take pupils beyond basic education and give them the practical training they need to earn a decent living. The programme includes periods of internships in various companies for which the students are paid. We also commit to employing graduates in our subsidiaries, on the basis of their merit, or to finding work for them among our customers.

Today the Bakery School Foundation has invested in bakery schools in India, Brazil, Mexico and South Africa. Others will open soon. By 2030 we aspire to be continuously enabling 1.000 young people from developing countries to live their passion in one of our bakery schools.

Discover the Bakery School Foundation

BakerySchoolIndia
Launching Cacao-Trace: a game changing approach to sustainable sourcing

2015

 

The traditional way of working in the chocolate industry does not provide a sustainable future and the prices paid for cocoa are too low. This forces many cocoa farmers stop cultivating cocoa and convert their plantations or simply to quit agriculture completely. In recent years, the industry has focused on helping farmers produce more cocoa but this has resulted in even lower prices.

Cacao-Trace differentiates itself through focusing on taste improvement. Our exceptional fermentation expertise and an unparalleled international network of post-harvest centres are key to creating superior tasting chocolate. We train our farmers and help them to deliver cocoa beans of superior quality. Together with our customers & their consumers, we reward our farmers for their superior quality cocoa beans by providing them with an additional and sustainable income. The Cacao-Trace programme guarantees a premium price and our unique Chocolate Bonus of €0.10 per kg sold, 100% paid back. This game-changing added value strategy is resulting in tangible impacts on farmers' living income.

By focusing on superior taste and creating more value for all parties involved, Cacao-Trace is the only sustainable cocoa sourcing programme that is redefining the standard for chocolate.

Discover the Cacao-Trace programme.

CacaoTrace
The new shareholders join the board and strengthens our commitment to the next generation

2016

 

One of the strengths of family-owned companies is to think in terms of generations rather than quarterly results. In 2016 the new generation of shareholders joined the board and stressed the importance of having an impact in this world which goes beyond the creation of economic value. That is why we have taken clear commitments in the past 100 years, but also for the centuries to come. For the farmers and suppliers we work with, the people at Puratos, the communities in which we live and for whom we work, our product heritage, for the health & well-being of customers and consumers and last but not least, for Planet Earth.

Discover our commitments to you and the next generation.

OurCommitments
100 years of Puratos

2019

 
Puratos has covered an incredible road in one hundred years. In 1919, the first loaves of bread rose in a small workshop in Brussels and were delivered to only a few bakers. In 2019, an international group with a two-billion Euro turnover employs over 9.000 employees in 63 production units and 104 subsidiaries. The product range supplies the whole chain of bakers, confectioners, chocolatiers, retailers, industrials and food service companies in some one hundred countries.
100YearsPuratos
The sky is the limit

Beyond

 

There is little doubt that humans are likely to become an interplanetary species. Probably before the end of this century we will have founded a colony on another planet – namely, Mars! To establish a durable and sustainable colony on Mars, the Human Martians will need to produce the bulk of their food themselves. For this, specialists agree that the ideal staple food will be bread. This is because bread is universally accepted and the most complete and nutritious food item allowing for innumerable varieties. But, to make bread one needs to investigate the possibility of cultivating grains in hermetically closed and fully controlled environments. The whole process needs to be considered, from grain seeds to crops and from crops to tasty bread.

The key to solving these problems may lie in our past. We may have to return to stone milling, since there are huge amounts of basalt on Mars. At the same time, innovative technologies such as Artificial Intelligence will need to be introduced. Very important is the fact that the discoveries we will make will lead to formidable innovative applications on planet Earth; sometimes in unexpected fields. The Puratos Group is already seriously working on such spin-offs which, we hope, will contribute significantly to make our lives here on Earth more comfortable, healthier, and much more sustainable.

SpaceBakery